Er wordt vaak gedacht dat enkel het bedrag per klik de positie bepaalt waarop je in Adwords wordt vertoond en dat de hoogste bieder automatisch bovenaan komt. Dit is echter niet het geval. Adwords bepaalt aan de hand van de kwaliteitsscore uw positie. Het kan dan ook zo zijn dat u momenteel per klik meer betaalt dan een van uw concurrenten die een hogere positie in de advertenties in neemt. Het is dan ook van groot belang uw kwaliteitsscore te verhogen!

Betaalt u ook teveel in Google Adwords?

Kwaliteitsscore, wat is het?

Uw Google AdWords wordt door Google gewaardeerd met een kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore wordt berekend voor zoekwoorden, advertentie(teksten) en advertentie groepen. Door een hoge kwaliteitsscore te bereiken ga je uiteindelijk minder betalen per klik, waardoor je voor het zelfde totaalbedrag meer kliks zult ontvangen. 

Zie ook de uitleg van Google over kwaliteitsscore.

google adwords kwaliteitsscore

Kwaliteitsscore, welke factoren worden gehanteerd?

De belangrijkste factoren die de kwaliteitsscore van een Google AdWords campagne beïnvloeden zijn:

  1. Click Through Rate of doorklikratio (CTR)
  2. Relevantie van de advertentie tekst
  3. Relevantie van het zoekwoord
  4. Relevantie van de landingspagina van de advertentie
  5. Prijs per klik
  6. Prestatie geschiedenis van de Google AdWords campagne

 

1. CTR (doorklikratio)

De CTR is de verhouding tussen het aantal klikken op de advertentie gedeeld door het aantal vertoningen van de advertentie. Een hoge CTR heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore.

2. Relevantie van de advertentie tekst

Hoe relevanter de advertentie ten opzichte van het zoekwoord en de landingspagina des te hoger de CTR. Een hoge relevantie heeft dus een positieve invloed op de kwaliteitsscore.

3. Relevantie van het zoekwoord

Een relevanter zoekwoord ten opzichte van de advertentietekst en de landingspagina levert een hoger de CTR  op en heft dus een positieve invloed op de  kwaliteitsscore.

4. Relevantie van de landingspagina

Google beruikt een crawler die de landingspagina indexeert. Deze crawler bekijkt of de Adwords campagne aansluit bij de site. Is dit volgens de crawler niet voldoende het geval dan onstaan er bedragen van 4,00 Euro of 8,00 Euro per klik.

5. Prijs per klik

De prijs per klik bepaal je zelf door per zoekwoord aan te geven wat de maximum prijs per klik is die je wilt betalen.

 

Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren die een rol spelen in het bepalen van uw kwaliteitsscore en positie in Google AdWords.

PagePerfect kan u van dienst zijn in het verhogen van uw kwaliteitsscore, waardoor u minder per klik gaat betalen.